Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Hallå Rio!

Av Posted on Inga taggar 0

Häromdagen blev det klart – min segling kommer ha Rio de Janeiro i Brasilien som mål! Och jag är så jäkla glad!

Jag hade ju förhoppningen om att det skulle bli så men eftersom det beror lite på vilka städer som vill vara med som sponsorer till racet, så var det ju långt ifrån säkert att det skulle bli Rio som mål för första benet av tävlingen.

När jag anmälde mig till Clipper Round the World Yacht Race för ungefär ett år sedan så visste jag bara att jag skulle segla från Storbritannien till Sydamerika. Sedan dess har jag varit i England två veckor och träningsseglat och nästan ett år har alltså förflutit. Jag vet fortfarande inte exakt var tävlingen kommer starta. Men jag vet i alla fall vart jag ska – Hallå Rio!!!

Så här såg det ut när de tolv båtarna lämnade Rio under förra tävlingen,

Ljus i vintermörkret

Av Posted on Inga taggar 0

Stirrar ut på resultatet av nattens snöfall och njuter förvisso av att Stockholm är klätt i 10 centimeter nysnö. Samtidigt inser jag att man får leta sig till helt andra breddgrader om man ska kunna segla under någorlunda drägliga förhållanden.

Tyvärr finns inte den möjligheten just nu men igår fick jag ändå en försenad julklapp som verkligen får mig att börja drömma om seglingssäsongen igen. Jag fick då besked om att jag får segla årets ÅF Offshore Race ombord på Thomas Blixts TP52. Den glädjen!

Jag har seglat båten en gång tidigare i ett Lidingö Runt för några år sedan. Men det var i väldigt lätta vindar och det var ju över så snabbt att jag knappt hann märka att det startade. Nu får jag chansen att lära känna båten lite bättre. Det ska verkligen bli superkul!

Thomas Blixt som äger båten är verkligen en gammal räv i seglarsverige.

Monstermöte i Australien

Av Posted on Inga taggar 0

Comanche, lägg det namnet på minnet. Den nya Supermaxi-båten är något av det mest monstruösa man hittar på en kappseglingbana just nu. 100 fot – eller 30,5 meter ren racingmaskin.

IT-entreprenören Jim Clarke tröttnade på att semestersegla, bland annat med segelfartyget Athena, och sökte nya kickar. Resultatet av detta var att han lät bygga Comanche. Och nu har han främst ett mål i sikte – att bli första båt över mållinjen i 70-årsfirande Sydney to Hobart Race, som startar på juldagen.

Fyra andra Supermaxi-båtar finns på startlinjen och den alla vill slå är Wild Oats XI, som varit först i mål 7 av 9 gånger sedan den sjösattes 2005. Blir det tronskifte i år?

Kolla in några av de första filmade seglingsbilderna på Comanche här och läs också mer om båten i Båtnytt nummer 1-2015 som finns i butik nu.

Vestas krasch blev en reality check

Av Posted on Inga taggar 0

Vestas Vestas_grund

Redan när jag såg ett avvikande rörelsemönster för Team Vestas och Team Alvimedica på trackern som man följer VOR-båtarna med på nätet, så anade jag oråd. Någonting är fel, någonting har hänt. Men i min värld så var det i värsta fall ett roder som gått av eller en rigg som ramlat ner.

När jag sen insåg att Vestas hade dundrat rakt upp på ett korallrev i expressfart slog hjärtat ett extra slag. Och när jag sen såg filmen från kraschen blev jag väldigt illa till mods. Det var lite som att se en skräckfilm, fast det var på riktigt. Paniken man såg i reportern Brian Carlins ögon var på riktigt. Och jag klandrar honom inte. Att befinna sig mitt på Indiska Oceanen mitt i natten och plötsligt brakar helvetet löst. Då finns det anledning till oro.

Om ni inte redan har sett den,

Ostkustbåten blev musselodling

Tarac 33an köptes till Bohuslän från Stockholm under sommaren. Efter ett par månader i det salta västerhavet med ostkustfärg i botten ändrades båtens prestanda något. Vid upptagningen liknade botten mest en musselodling och stora sjok kalvade av enbart av sin egen tyngd. Ägaren fick sedan ägna en god del av dagen åt att – skottkärra efter skottkärra, fylla på båtklubbens nyinrättade musselkompost.

IMG_8347-0.JPG

IMG_8348-0.JPG

IMG_8345-0.JPG

IMG_8349-0.JPG

Rätt rustad för Atlanten

När jag var i Alicante inför starten av Volvo Ocean Race intervjuade jag Martin Strömberg. Han gör ju nu sitt tredje VOR, den här gången ombord på kinesiska Dongfeng, som fick en hyfsad start med en andraplats på första sträckan, från Alicante till Kapstaden.

Martin har seglat kors och tvärs över Atlanten på sin väg till Sydafrika några gånger nu och jag tänkte att det var på sin plats att be honom om hans bästa tips på hur jag ska ta mig igenom min atlantkorsning.

Hur många underställ behöver jag ha med mig? Är det ok att bada när man driver i Doldrums?
Så här svarade Martin:

Farväl – lycka till!

Av Posted on Inga taggar 0

Alla känslor och sinnesstämningar fick ta plats när tusentals personer vinkade av seglarna när de lämnade Alicante för första etappen i Volvo Ocean Race.
Hamnpiren var packad med folk och på vattnet var det åskådarbåtar så långt ögat nådde åt alla håll.

Nu har seglarna 23 dagar till havs framför sig innan de når Kapstaden i Sydafrika, som är första stoppet i tävlingen.

Det var en mäktig känsla att få vara så nära, att riktigt kunna känna nervositeten, rastlösheten och glädjen hos seglarna minuterna innan de klev ombord.

Farväl – och lycka till!!